Miloš Železňák

Miloš Železňák je bezpochyby jeden z najosobitejších džezových, či bluesových muzikantov - multiinštrumentalistov slovenskej scény. Má za sebou mnoho pedagogických, skladateľských a hudobných skúseností - spolupracoval s mnohými slovenskými hudobnými špičkami. Jeho hra na gitaru je špecifická, plná emócií, jemná ale pritom dôrazná a čistá.

Miloš Železňák

*Nar. 1967 V Humennom,multižánrový gitarista a skladateľ
*1980 tanečná skupina Maják a iné
*1982 rocková skupina Pedál, vlastná tvorba
*1983 akustické trio PVC Huba – turné s Vladimírom Mertom (1989)
*1985 – 1989 štúdium Pedagogická fakulta UPJŠ Prešov
*1986 založil jazzrockovú skupinu Tralala band, ktorej repertoár pozostával z vlastných skladieb, neskôr sa zameriavala viac na jazzové štandardy (Slovenský jazzový festival Žilina – 1986, Laureáti amatérskej prehliadky Rocklet – 1988, Laureáti Slovenského jazzového festivalu Žilina –
*1994 Festival FIMU v Belforte (FR) – 1993, 1994, )
*1991 – 1992 rocková skupina Keby – kedy (Miloš Železňák – el. gitara, akustická gitara, steel guitar, spev; Milan Mihaľov – el. gitara, akustická gitara, vokály; Peter Dobňák – spev; Martin Gajdoš – basová gitara; Maňo Staruch – bicie), nahrali album s názvom Moja hlava (1999)
*1992 portrét v televíznej relácii Pesničkári slovenskí; spolupráca na popovom albume Vlada Železňáka Koľko a na albume punk-rockovej formácie Čo koho do toho – Súkromná hasičská farma
*1993 hosť v AMC Triu Petra Adamkoviča, s ktorým nahral vlastnú pieseň Lila na CD Young Slovak Jazz (1995)
od *1994 člen Cassovia Jazz Quartet (Gejza Szabados, Martin Marinčák, Peter Adamkovič) a Tralala Band Tria; spoločné vystúpenia s Petrom Lipom, Cyrilom Zeleňákom, Jozefom „Dodom” Šošokom, Pavlom Bodnárom, Janou Kociánovou a i.
*1996 štipendista Slovenského hudobného fondu
od *1997 Acoustic Jazz Trio (Peter Adamkovič, Martin Marinčák)
*1997 založil fusion formáciu No More Jazz (Peter Cardarelli, Peter Adamkovič, Martin Marinčák, Ľubomír Dvorščák, Miro Ochotnický), ktorá mala v repertoári jazzové štandardy; turné po Slovensku; vystúpenie v tv relacii Cassovia jazz (Košice, 1995 a 1998)
*2000 Jazz pod pyramídou – autorský koncert v SRo (Bratislava) s Jozefom Brisudom, Stanom Cvacingerom, Gabom Jonášom, Radom Tariškom a Oskarom Törökom; autorská spolupráca na rôznych albumoch (Modrý John – Modrý John, Cliff Canalas – Buď sám, Michal Smolej – Just a Dream)
*2002 vlastné CD s názvom Ďalšia o láske
*2003 CD Železňák – Balla – Sivčo: Ide o to, že sa dá.
*2004 fussion trio s Romanom Turtevom, Petrom Oberländerom; neskôr s Ďurom Gragoríkom a Števom Bugalom, live koncert v českom rádiu Proglas
*2005 hosťovanie v medzinárodnom zoskupení blues groove, relácia v českej TV “Blues ze staré pekárny” koncerty po českej a slovenskej republike
*2006 nahrávanie druhého CD TRIO projektu s Jurajom Griglákom, Martinom Valihorom,
*2006 nahrávanie CD s pracovným názvom “Balady a piesne” s Jakubom Hittrichom, Petrom Oberländerom a Mirkou Sandtnerovou, live koncert v SRo v cykle Folkfórum live; spolupráca so Soňou Horňákovou
* od roku 2006 člen etno-world “Trojky Zuzany Homolovej”, koncertovanie po ČR a SR , Anglicko, Chorvátsko, Poľsko,...
*2007 vo vydavateľstve “Hevhetia” vychádza CD “Miloš Železňák Trio ”Martin Valihora-bicie; Juraj Griglák-bass; Martin Janočko-bicie, Robo Ragan-bass,
*august 2008 vydavateľstvo Hevhetia CD „Rusnacké, Ruthenian“ - "m.z.ruthenian projekt" vlastné úpravy ľudových piesní
*2008 spoločný projekt s pražskou speváčkou „Petra Bornerová band feat. Miloš Železňák“
*2012 nahrávanie CD Ňet vekšeho rozkošu -TROJKA Z.H. so Z. Homolovou a S. Smetanom
*2014 nahrávanie CD Medzi dvomi prázdnotami so Z. Homolovou a M. Ballom
*2014 -16 nahrávanie CD Anna a vtáčiky s Annou Hlaváčovou

Recenzie

MILOŠ ŽELEZŇÁK

07.06.2012 Filed in: Recenzie

Blue (Ž ako Že blues) Hevhetia

 Púšťam si prvú skladbu a hneď je mi jasné: tomu chlapovi niet pomoci. Koľko len skvelých rád dostal od všelijakých rádiových odborných spúšťačov plejlistov (než ho svinským krokom hnali z rádií aj s jeho ponúkanými cédečkami)! Žiadnu si nevzal k srdcu – zostal samosvoj, príliš takýto, málo onaký. Nepoučiteľný. Už len ten sprostý názov albumu! A prvá skladba, ktorou poučenejší obvykle vysielajú ústretový pozdrav, mu znie ako po opici rozšantená nástupová fanfára hereckého súboru nejakého avantgardného podzemného divadielka... no uznajte! Áno, mal pred desiatimi rokmi takú chvíľu, keď to vyzeralo, že by sa s ním dalo aj do rádií – album Ďalšia pieseň o láske (2002, apa). Nahral ho, ako keď sa holič opýta zákazníka: ako si to pán bude želať? A ukáže krásny vzorkovník. Od prvej titulnej piesne s gitarami ostro jedovatými ako od Magic bandu Kapitána Hovädzieho srdca, cez efektne vyleštené world-etno s hosťujúcim Kuricom, nemenej efektným a efektívnym džezovým Lipom, milo starogrúlivým rytmendbluesovým vlkom Barinom až, povedzme, po chytľavé, takmer popové Šarkany s Josifoskou. Už-už to vyzeralo, že Železňák začína šípiť, kde najbližšie je sever. Lenže na ďalšom albume Rusnacké -Ruthenian (Hevhetia 2008) z tej pekne naznačenej cesty zišiel. Zase len to jeho pidlikanie na bendžá, mandolíny a všelijaké iné buzuluki, džezovo aj ináč poprekrúcaných čudesných melódií... ešte k tomu rusnackých... no uznajte! Toto do plejlistov ani omylom! Ozvali sa vtedy, pravda, všelijaké holosy, najmä z východu republiky, že oj, dobré, zaujímavé, hlboké!, aj že „hodnoverný vokál“ má tento humenský rodák Železňák, ale ináč nepoužiteľné. Pre slovenské rádiá rozhodne.

A čo teda na novom Železňákovom albume?, opýtajme sa už normálne a kašlime na rádiových špecialistov. Zrejmá je tu na prvé počutie jedna vec: Miloš-spevák odhodil zábrany a rozhodol sa spoliehať len na svoj muzikantský, šťúply, syčivý hlas-nehlas (čo ťa popáli). Sám o ňom hovorí ako o „nevýkonnom, s dvojtónovým rozsahom“, čo je isteže trochu nadsádzka, ale keby sa dával Aurel za nevšednú spevácku odvahu, nemohol by ho minúť. Lebo niečo také nebrúsené sa v slovenskej hudbe, a tuším ani v českej, bežne počuť nedá. Ten hlások vás spočiatku dráždi, doslova až v krku, ale počúvajte ho dlhšie v celom tom obkľúčení – a ste chytení. Určite napríklad pri štvrtej piesni Je to vždy jednoduché a pri šiestom Majáku už celkom iste aj vy, najodolnejší. Dôležité je totiž, ako ten antispev ladí so všetkým ostatným na albume. Napríklad so silnými, no jazykovo aj ináč hravými textami Štefana Baláža z Humenného, ktorý patrí a vždy patril medzi najužšiu pesničkársku textársku špičku – určite už odvtedy, čo som ho počul hrať na Martinskom folkfóre so Železňákom v duu PVC Huba. Má výrazný rukopis – Saponát boží – a práve jeho jemne ironické texty skvele ladia s ľahkým Milošovým speváckym odstupom i s hravým muzikantstvom celej kapely – miniatúra Mesačné blues.

Blues Ž ako Že blues (Hevhetia 2011) je kvalitný album naplnený džezovo a bluesovo ladenými pesničkami so skvelými textami, zahratý výbornými muzikantmi. Miloš Železňák, vychytený, omnipotentný multiinštrumentalista, ktorého výnimočné kvality ocenili všetci, čo s ním kedy hrali – jednoduchšie by bolo asi vymenovať, s kým na Slovensku nehral - je až nápadne nenápadná, ale o to významnejšia postava slovenskej hudby. Týmto albumom akoby chcel utvrdiť aj seba, že byť iný než samosvoj nemá cenu. Svätá pravda!

Gaco Novomesský

Milos Zeleznák: Blue (Z, ako Ze Blues) (Review)Oha … eben noch das Fenster geschlossen, weil draußen die sonntägliche Blaskapelle deutschtümelt, und gleich vom Uffta-Regen in die Tröten-Traufe gefallen? Nein, „Blue“ wird zwar von folkloristischen Stücken unter Bläsereinsatz dominiert, doch MILOS ZELEZNÁK würde nicht auch in Jazz-Kreisen geschätzt, hätte er dabei kein höheres oder zumindest subtil ironisches Anliegen im Sinn.

Nach dem posaunenden Beginn mit „Ostrovná“ nämlich strickt der Tonangeber bereits in „Hrach“ Blues-getränkten Liedschreiber-Flor mit osteuropäischer Wolle. So wenig man versteht, was der Mann mit herber Stimme sprechsingt, so bereitwillig hängt man an seinen Lippen und fühlt mit … was auch immer. Dies fällt umso leichter, da die spielzwitzige Musik für sich spricht und die Spannung aufrechterhält. In „Kam Idu“ liefert sich der Frontmann ein Frage-und-Antwort-Spiel mit den Blasinstrumenten, während die Rhythmusgruppe beschwingt jazzt. Dies tut sie auch im fast Big-Band-Ausmaße annehmenden Finale „Verbung“, einer fürwahr verschmitzten Brechung des alltäglichen Ernstes.

Historai“ stampft eher bodenständig mit gedoppelten Vocals, wohingegen „Beguine pre zuzanku“ – der Titel deutet bereits darauf hin – im Anklang an Cole Porter ersonnen wurde. Kommen „Majak“ und das heitere „Saponat“ wiederum bodenständiger daher, so steht dies bezeichnend für „Blue“ insgesamt: MILOS ZELEZNÁK verbindet atmosphärisch das Rurale oder wenigstens für jedermann griffige Kompositionen mit dem exklusiven Flair einer Bläsersektion einer- sowie vom Jazz geschultem Handwerk andererseits.

FAZIT: „Blue“ ist in seiner Anlage zwischen traditionellen Strukturen und dank erweiterter Besetzung unerhörten Klangfarben ein originelles Album am Rande des Blues und Singer-Songwriter-Genres zu Hause, wo es sich genauso wohlfühlt wie der Hörer nach dem Einlegen. Dass man die fremde Sprache kaum wahrnimmt, in der hier gesungen wird, spricht Bände mit Hinblick auf Zeleznáks emotionale Authentizität.

Andreas Schiffmann (Info)

Diskografia M. Ž.:

Keby-Kedy MOJA HLAVA (Ageproage 1998)
Miloš Železňák ĎALŠIA O LÁSKE (apa 2000 )
Železňák Balla, Sivčo IDE O TO ŽE SA DÁ (Miloš Železňák 2002)
Miloš Železňák TRIO (Hevhetia 2007)

Five Perfections and Other Poems CD poézie a hudby k výstave obrazov Fera Guldana v NY (Miloš Železňák 2008)
Miloš Železňák RUTHENIAN-RUSNACKE (Hevhetia 2008)
Miloš Železňák Ž ako Že blues (Hevhetia 2011)

TROJKA Z.H. Ňet vekšeho rozkošu ( Slnko records 2013)

Zuzana Homolová / Miloš Železňák Medzi dvomi prázdnotami (Slnko records 2014)
Miloš Železňák Trio V BEZVETRÍ A BEZČASÍ (Hevhetia 2015)
Miloš Železňák ČAS (Hudobny fond 2016)
Miloš Železňák ANNA A VTÁČIKY (Hevhetia 2017 )